5 مورد از بهترین مهارت های مدیریتی را بیاموزید
ما اغلب مهارت های مدیریتی را به صورت انتزاعی مورد بحث و بررسی قرار میدهیم. اما واقعیت این مهارتها چیست؟ به صورت بسیار کلی، مهارت های مدیریتی تقریباً به هر توانایی و چیزی اطلاق میشود که شما را قادر میسازد دیگران را به طور موثر مدیریت کنید. این موارد میتواند شامل مهارتهای ارتباطی، مهارتهای بین فردی، مهارتهای رهبری و یا مهارتهای عمومی و غیره باشد. میزان هرکدام از این مهارتها در صنایع مختلف طبعاً متفاوت خواهد بود. با این حال، چند مهارت کلیدی جامعتر وجود دارد که به شما کمک میکند تقریباً در هر محیط کاری مدیر موفقی باشید. در این مقاله قصد داریم برخی از مهارت های مدیریتی را مورد بررسی قرار دهیم.
5 مهارت مدیریتی را بیاموزید
انگیزه را در کارکنان خود بالا ببرید
مدیرانی که میتوانند در کارکنان خود انگیزه ایجاد کننده را باید داراییهای واقعی و ارزشمندی برای شرکتها دانست. تعامل مناسب با اعضای تیم و با روشی ماهرانه و حرفهای تنها بهرهوری و رضایت کارکنان را افزایش نمیدهد. بلکه الگو و نمونهی خوبی برای سایر مدیران و کارمندان هم به شمار میرود.
مسئولین منابع انسانی و مدیران بخش استخدامی دنبال افرادی هستند که بتوانند نقاط قوت کارمندان را شناسایی کرده و آنها را تشویق کنند تا مجموعه مهارتهای خود را توسعه دهند. یک مدیر عالی به حوزههایی که جای بهبود دارند نگاه و توجه ویژهای دارد. او همچنین میداند که با مسائل مختلف چطور برخورد کند. یک مدیر موفق باید سعی داشته باشد تا کارمندان را به تشویق به ایجاد تغییرات سازنده کند، نه اینکه به ضعفها و کاستیهای آنها تمرکز کرده و آنها را دلسرد کند.
یکی دیگر از بخشهای مهم انگیزه دادن به کارکنان، تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی است. بررسی و ردیابی پیشرفت کارکنان، کمک کردن به آنها در پیشرفت و رسیدن به اهداف، تشویق کردن آنها در مواقع کسب یک موفقیت، همگی به کارمندان کمک میکند روی کار خودشان متمرکزتر باشند و این موضوع را به خوبی درک کنند که پیشرفت فردی آنها میتواند به عملکرد کلی سازمان هم کمک کند.
مهارت مدیریت افراد از طریق ایجاد انگیزه در آنها در هر شغل و جایگاه مدیریتی میتواند مفید بوده و به شما کمک کند. مهارتهای مهم در این حوزه شامل موارد زیر میشود:
- توانمندسازی کارکنان برای به عهده گرفتن پروژهها
- ایجاد یک محیط کاری پرانرژی و با انگیزه بالا
- نشان دادن قدردانی مناسب از دستاوردهای کارکنان
- حمایت از همکارانی که تحت فشار و استرس فراوان هستند
- ارائه پاداش و انگیزه برای عملکردهای مناسب و برجسته
رفتار حرفهای از خودتان نشان دهید
حرفهای بودن یکی دیگر از مهارت های مدیریتی است. مدیران خوب خود را در بالاترین سطح استانداردها حفظ میکنند تا کارمندانشان نمونه واضحی از آنچه را که باید برای آن تلاش کنند در کنار خود ببینند. خوش اخلاقی، صداقت و حرفهای بودن جزو مهارتهایی است که مدیران قوی و موفق باید داشته باشند. بهعنوان یک رهبر، وقتی به جای صحبت کردن از اخلاق کاری و رفتار، بهتر است خودتان آن را با رفتار خودتان نشان دهید. مدیران استخدام به دنبال متقاضیان شغلی میگردند که به قوانین اخلاقی سخت گیرانه پایبند باشند و الگوی مناسبی برای دیگران باشند.
موارد زیر برخی ویژگیهایی هستند که حرفهای بودن یک فرد و یا یک مدیر را نشان میدهد:
- ارائه خدمات استثنائی به مشتریان و با نگرش و رفتاری حرفهای
- شناسایی و ارائه راهحلهایی دیپلماتیک برای حل مسائل کاری
- رعایت و پایبندی ارزشهای اخلاقی
- نشان دادن ابتکار عمل
- شرکت در سمینارهای توسعه فردی و مدیریتی حرفهای
مهارت مشکلات از 5 مورد از بهترین مهارت های مدیریتی است
این مجموعه مهارت مدیران را قادر میسازد تا مشکلات مختلفی را که ممکن است در محل کار به وجود بیایند را شناسایی کرده، به آنها روبرو شده و در نهایت بر آنها غلبه کند. این موضوع مستلزم تمرکز و توجه ویژهای به جزئیات است. مدیران موفق و برجسته، مشکلات در حال ظهور را قبل از اینکه برای همه افراد شرکت آشکار شود شناسایی کرده و سعی میکنند آنها را به صورت اصولی و ریشهای حل کنند.
مهارتهای تحلیلی نیز میتوانند در طول حرفه مدیریتی به حل مشکلات کمک کنند. برای این کار، شما باید بدانید چه دادههایی با صنعت شما مرتبط هستند، چطور آنها را جمع آوری کرده و اینکه این اعداد چه معنایی ممکن است داشته باشند. به عبارت دیگر، مدیر باید قادر باشد این اعداد و ارقام را تحلیل کرده و از میان آنها الگوییهایی پیدا کند.
در میان مهارتهای حل مسئله، این موارد میتوانند اهمیت بالایی داشته باشند. اگر این مهارتها را دارید، حتماً آنها را در رزومه خودتان درج کنید:
- تدبیر و چاره اندیشی در مواجه شدن با مشکلات
- پیشبینی مسائل و مشکلات احتمالی، قبل از بروز آنها
- شناسایی عوامل مؤثر در بروز مشکلات
- توانایی تفسیر دادههای مهم در صنعت
- عیبیابی سریع و کارآمد
ارتباط موثر خود را با کارکنان حفظ کنید
برقراری ارتباطات مؤثر با کارکنان و با سایر مدیران شرکت را میتوان یکی از مهم ترین وظایفی دانست که مدیران بر عهده دارند. آنها بخشی از یک شبکه پیچیده هستند و باید به عنوان یک نقطه اتصال قوی عمل کنند که شکاف بین کارمندان سطح پایین و بالایی را برقرار میکنند.
شما باید آماده باشید که مهارتهای ارتباطی خود را هم به صورت شفاهی و هم به صورت نوشتاری افزایش دهید. یادداشتهای دارای اشتباهات تایپی و یا جلسات بیهدف و گیج کننده کافی و مفید نیستند. بهترین مدیرها همیشه میتوانند پیامی واضح ارسال کرده و اطلاعاتی ارزشمند و قابل فهم را به کارمندان خود ارائه کنند که کمک زیادی به انجام کار میکند. داشتن هوش هیجانی برای درک نیازها، نگرانیها و دغدغههای کارمندان به شما این امکان را میدهد که تیم خود را قوی و سازنده نگه دارید.
این نوع مهارتهای ارتباطی و فردی را میتوانید در رزومه خودتان بگنجانید:
- تهیه پیش نویس واضح و مختصری از منابع آموزشی
- حفظ خطوط ارتباطی با همکاران
- توانایی مذاکره موفقیت آمیز برای حل اختلافات کارکنان
- تشویق کارمندان کم حرف و خودسر به برقراری ارتباط و مشارکت
- رهبری و مدیریت جلسات مفیدی که هم سازنده هستند و هم خیلی طولانی و وقتگیر نمیشوند.
خلاقیت و نوآوری از مهارت های مدیریتی است
نوآوری کلمه و رویکردی کلیدی برای تمام شرکتها است. رقبای شما همیشه در حال تلاش هستند تا بهترین محصولات و خدمات جدید را زودتر از شما توسعه داده و ارائه دهند. کسب و کارهای خلاق همیشه درصدر قرار میگیرند. آنها مشتریان جدید را با پیشنهادهای جدید خود جذب کرده و مشتریان فعلی را همیشه با ارائه محصولات جدید و بهتر راضی نگاه میدارند.
مدیران موفق باید اخبار صنعت را به خوبی دنبال کنند. کارمندان خود را برای به اشتراک گذاشتن ایدههای جدید تشویق کنند و خودشان هم سطح بالایی از مهارتهای تفکر نقادانه و مفهومی را ارائه کنند. مسئولان استخدام همیشه دنبال افرادی هستند که دیدگاههای جدید و ایدههای متفاوتی را به شرکت ارائه میدهد. اگر حس میکنید تواناییهای زیر که در ارتباط با مهارت های مدیریتی، خلاقیت و نوآوری هستند را دارید، حتماً آنها را در رزومه خودتان درج کنید:
- ارائه راهکارهای خلاقانه برای نیازهای مشتری
- شناسایی کاستیها و ضعفهای کلیدی در ساخت و تهیه راه حل برای تقویت تولید
- ساخت مدلهای تحقیقاتی برای آزمایش ایدههای محصول جدید
- ارائه ایدههای تازه برای کمپینهای بازاریابی مناسب و به موقع
- طراحی مجدد سیستمها به منظور افزایش بهره وری، کارایی و یا عملکرد
نتیجه گیری
مهارت های مدیریتی بنا به دلایل بسیاری زیادی مهم هستند. این مهارتها باعث میشوند که شما مدیری باشید که باعث افزایش انگیزه کارمندان خود میشوید، تصمیمات خوبی بگیرید، راهنمای خوبی باشید، یک نمونه اخلاقی و رفتاری الهام بخش باشید، خلاقیت و نوآوری داشته باشید و با همه بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید. روی تقویت این مهارتها کار کنید و متوجه خواهید شد که چگونه میتوانند بر عملکرد و فرصتهای شغلی شما تاثیر بگذارند.