دهیدراته شدن پوست چیست؟‌ نکات طلایی برای هیدراته نگه داشتن پوست

دهیدراته شدن پوست یعنی چه

فهرست مقاله

  1. دهیدراته شدن پوست چیست؟
  2. ویژگی های پوست خشک
  3. ویژگی های پوست دهیدراته
  4. نکات طلایی برای هیدراته نگه داشتن پوست

دهیدراته شدن پوست یکی از مشکلات پوستی است که در آن پوست کم آب شده و فرد در پوست خود احساس کشیدگی و خشکی می‌کند. بیشتر افراد برای درمان این مشکل پوستی، بجای آبرسانی پوست از انواع نرم کننده‌ها یا روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند. اما باید در نظر داشت که این محصولات باعث ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست می‌شوند. دهیدراته شدن پوست در تمام پوست ها اعم از خشک، چرب و مختلط ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص این مشکل و روش های درمان آن صحبت کنیم.

دهیدراته شدن پوست

دهیدراته شدن پوست چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، مشکل اصلی در دهیدراته شدن پوست، کمبود آب است. اما در پوست خشک، چربی کم موجب کشیدگی پوست می‌شود. بنابراین این دو مورد کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. البته این امکان وجود دارد که پوست همزمان هم خشک باشد و هم دهیدراته که در این صورت لازم است حتما نوع مشکل را بدانید و از داروی مناسب آن استفاده کنید. تفاوت پوست خشک و دهیدراته به شرح زیر است:

ویژگی های پوست خشک

  • این پوست ها به اندازه کافی چربی ندارند.
  • پوست خشک در اغلب موارد مادرزادی است و از بدو تولد همراه فرد است.
  • افرادی که پوست خشک دارند سریعا دچار پیری و چین و چروک پوست می‌شوند.
  • کسانی که پوست خشک دارند لازم است در فصل زمستان مکررا از مرطوب کننده و نرم کننده استفاده کنند تا از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کنند.
  • پوست های خشک عموما دچار ترک و خارش می‌شوند. بنابراین باید از روغن‌های گیاهی برای مراقبت از آن‌ها استفاده کرد.

ویژگی های پوست دهیدراته

  • این مشکل در تمام افراد و در هر سنی می‌تواند رخ دهد.
  • دهیدراته شدن پوست می‌تواند همراه با خشکی پوست باشد.
  • معمولا پوست های دهیدراته  مستعد جوش زدن هستند.
  • گاها به دلیل آب و هوا، رژیم غذایی و غیره ایجاد می‌شود.
  • این عارضه با آبرسانی پوست به طور کامل رفع می‌شود.

برای اینکه متوجه شوید آیا پوست شما دهیدراته شده است یا خیر، می‌توانید از دستان خود نیشگون بگیرید. اگر پوست سریع صاف شد، نشان دهنده دهیدراته شدن پوست است. اما اگر چروک ایجاد شده بر روی پوست مدت طولانی‌تری باقی ماند، یعنی پوست شما خشک است.

دهیدراته شدن پوست چیست

نکات طلایی برای هیدراته نگه داشتن پوست

چنانچه متوجه دهیدراته شدن پوست خود شدید، می‌توانید با روش‌های زیر آن را درمان کنید:

۱. پوست خود را آبرسانی کنید

یک راه کار ساده برای آبرسانی پوست، نوشیدن آب است. نوشیدن آب باعث می‌شود بافت های پوست به خوبی تغذیه شوند و چروک آن‌ها از بین برود. از سوی دیگر آب باعث می‌شود سموم اضافی بدن به راحتی دفع شود. برای اینکه پوستی مرطوب و سالم داشته باشید، باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. علاوه بر این، استفاده از برخی گیاهان مانند گیاه مورینگا یا سایر ماسک های آبرسان طبیعی نیز می توانند به آبرسانی پوست شما کمک کنند.

۲. همیشه پوست خود را تمیز نگه دارید

یکی از روش‌های مراقبت از پوست های دهیدراته ، تمیز کردن مرتب آن‌ها است. برای این منظور می‌توانید پوست خود را با شوینده‌های ملایم که فاقد رایحه هستند و کمی آب ولرم تمیز کنید. شوینده‌های قوی می‌توانند خشکی پوست را به همراه داشته باشند.

۳. اسید هیالورونیک، یک سرم تغذیه کنند خوب است

برای افرادی که با مشکل دهیدراته شدن پوست روبرو هستند، اسید هیالورونیک موجب تقویت و بازسازی پوست می‌شود. این محلول یک آبرسان قوی است که در لوازم آرایشی نیز از آن استفاده می‌شود و موجب جوانی و شادابی پوست شما می‌شود. می‌توانید در هفته دو الی سه بار صورت خود را با این سرم شستشو دهید.

۴. از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید

الکل و کافئین باعث  می‌شوند بدن آب اضافی خود را از دست بدهد. لذا سلامت پوست به خطر می‌افتد. الکل باعث اختلال در تولید هورمون وازوپرسین توسط پوست می‌شود. این هورمون برای هیدراته شدن پوست بسیار ضروری است.

دهیدراته شدن پوست صورت

۵. از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید

غذاهایی که دارای ویتامین A ,B3 , C هستند، می‌توانند به سلامت پوست شما بسیار کمک کنند. از همین رو توصیه می‌شود که عموما از مرکباتی همچون پرتقال، لیمو و مواد غذایی آبدار استفاده کنید.

۶. گلیسیرین را فراموش نکنید

گلیسیرین نیز یک آبرسان محسوب می‌شود و در اکثر لوازم آرایشی مشاهده می‌شود. گلیسیرین باعث جذب آب و نگهداری از آن می‌شود. بنابراین به کمک آن، پوست رطوبت لازم را حفظ خواهد کرد.

به طور کلی برای افرادی که از دهیدراته شدن پوست خود رنج می‌برند، آب یک عنصر حیاتی است. هرچقدر آب بیشتری میل کنید یا از محصولات آبرسان استفاده کنید، پوست نیز سریع‌تر درمان می‌شود.