ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مو

ویتامین ها و مواد معدنی تاثیر مستقیمی بر رشد و نمو فولیکول مو دارند. در واقع یکی از نکات مراقبت از مو مصرف درست و صحیح مواد آلی مغذی و ویتامین ها و پروتئین برای رشد مو است. این مسئله بسیار اهمیت دارد به خصوص در دنیای امروز که متاسفانه بسیاری از مردم جهان در کشورهای در حال توسعه و یا کشورهای فقیر جهان دچار فقر غذایی و کمبود مواد مفید در بدنشان هستند.

متاسفانه یکی از دلایل ریزش مو در بسیاری از زنان و مردان، عدم تعادل و یا میزان نامناسب ویتامین ها و مواد پروتئینی لازم است. بطوری که بسیاری از این مواد در صورتی که بدن دچار کمبود و یا برعکس میزان بیش از حد آنها باشد، می تواند به مرور زمان منجر به کم پشت شدن و ریزش مو شود. بنابراین به این مسئله حتما توجه داشته باشید که هم کمبود مواد مغذی و ویتامین ها و هم مصرف بیش از حد آنها برای رشد مو مضر است.

در واقع یکی از راه های کمک به پر پشت شدن مو مصرف درست و به اندازه مواد پروتئینی و همچنین ویتامین ها است. وجود این مواد در بدن انسان کمک بزرگی به رشد موهای سر می کند و حتی می توان به این ترتیب از ریزش موهای سر و یا ابرو پیشگیری و جلوگیری کرد.

از طرف دیگر برخی از تکنیک ها و روش های درمان ریزش مو از جمله روش مزوتراپی تزریق ویتامین ها و مواد لازم برای رشد مو به پوست سر تزریق می شود . روش مزوتراپی و نتیجه بخش بودن آن بر روی بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو شده اند، خود نشان دهنده اهمیت مواد مغذی و ویتامین برای پوست و مو است. این تکنیک در کلینیک کاشت مو انجام می شود و یکی از بهترین و موثرترین تکنیک ها و روش هایی است که به بازسازی و بدست آوردن مجدد موهای ریخته شده کمک می کند.

به همین جهت برای پیشگیری از ریزش مو از طریق مصرف مناسب ویتامین ها و مواد غذایی مفید برای بدن، هر یک از آنها و نقشی که در رشد و تقویت موهای سر دارند را به ترتیب بررسی می کنیم:

ویتامین و مواد معدنی برای مو

ویتامین ها:

– ویتامین آ (Vitamin A) :

ویتامین A یکی از بهترین و مفیدترین ویتامین هایی است که در منابع غذایی برای مو اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه در بسیاری از میوه ها و مواد غذایی و لبنی این ویتامین یافت می شود. جالب اینجاست که ویتامین A نه تنها برای پوست و مو و بلکه برای بسیاری از جوانب و عملکردهای دیگر بدن نیز مفید است. از جمله بینایی.

ویتامین A از خشک شدن پوست سر تا حد زیادی جلوگیری می کند و با مرطوب نگه داشته شدن آن کمک بزرگی به حفظ ریشه موها می کند. البته ویتامین A یکی از ویتامین هایی است که در مصرف آن باید دقت کرد چرا که هم کمبود آن و هم مصرف بیش از حد آن هردو می تواند منجر به ریزش و از دست دادن موهای سر بشود. به همین جهت در مصرف موادی که حاوی این ویتامین هستند نیز باید دقت کرد.

خوشبختانه با مصرف بسیاری از لبنیات، میوه ها و گیاهان می توانید این ویتامین را به بدن خود برسانید. از جمله:
ماست، شیر، تخم مرغ، هویج، اسفناج، کدو تنبل، سیب زمینی منابع ویتامین A هستند.

– ویتامین ب (B-Vitamins) :

ویتامین های B در واقع چند ویتامین هستند و به همین جهت معمولا از آنها تحت عنوان “ویتامین های گروه B” نام برده می شوند. این ویتامین ها جزو مهمترین ویتامین ها برای مو هستند و کمبود آنها می تواند موجب از دست دادن و ضعیف شدن موهای سر شود. به دلیل تنوع بالای ویتامین های B هر یک از آنها شماره گذاری شده اند و در حال حاضر مهمترین ویتامین های این گروه با نامهای  ویتامین B1 ،  B2 ،B3 ،B5، 6B، B7، B9 وB12 شناخته می شوند و هر کدام از این ویتامین ها دارای خواصی هستند و در برخی مواد غذایی موجودند.

لذا در صورتی که مصرف هر یک از آنها به شما توصیه شده است، باید فقط به دنبال ماده غذایی حاوی آن ویتامین باشید. بطوری که برای مثال ممکن است یک ماده غذایی (لبنیات و یا میوه ها) سرشار از ویتامین B2 باشد ولی حاوی B12 نباشد.
از مهمترین ویتامین های این گروه می توان به “تیامین” (Thiamine) یا ویتامین B1، “ریبوفلاوین” (Riboflavin) یا ویتامین B2، “اسید فولیک” (Folic acid) یا ویتامین B9 و ویتامین B12 (که در متون علمی و پژوهشی گاهی با نام Cobalamin نیز شناخته می شود) را می توان نام برد که هر کدام به نوعی به رشد و ضخیم شدن موها کمک می کنند.
بنابراین به منظور جلوگیری از ریزش مو یکی از مهمترین راهکارها مصرف مناسب ویتامین های گروه B می باشد.

از مهمترین منابع ویتامین های گروه ب می توان به گوشت قرمز (به خصوص جگر و گوشت گوساله) ماهی، تخم مرغ، پنیر، شیر، ماست، عدس و همچنین قرص های ویتامین ب کمپلکس اشاره کرد.

– ویتامین سی (Vitamin C) :

یکی از ویتامین های مهم دیگر برای رشد و تقویت مو ویتامین C است. ویتامین سی کمک زیادی به رشد مو و همچنین جلوگیری از خشک شدن و یا سفید شدن زودرس موهای سر می کند. علاوه بر آن ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است و به ساخت کلاژن های مو کمک شایانی می کند. کمک به جذب آهن و رشد تارهای مو نیز یکی از خصوصیات مهم این ویتامین است. کمبود آهن می تواند منجر به شکستگی مو و یا ریزش آن در زنان و مردان شود.
از مهمترین منابع ویتامین سی می توان از فلفل، لیمو، توت فرنگی و مرکبات (نارنگی) را نام برد.

– ویتامین دی (Vitamin D) :

ویتامین D نیز نقش موثری در تقویت فولیکول های موها دارد. تحقیقات نشان داده که ویتامین دی می تواند به رشد موها و رویش تارهای مو ریخته شده کمک کند. به همین جهت ویتامین D نیز نقش مهمی دارد و باید در صورت کمبود این ویتامین، با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آن به رشد موها کمک کرد.
از منابع ویتامین دی می توان از آفتاب، ماهی، جگر و قارچ نام برد.

– ویتامین ای (Vitamin E) :

ویتامین E آخرین ویتامین مورد بحث ما است اما اهمیت آن کمتر از ویتامین های دیگر نیست. چرا که این ویتامین در واقع نقش مهمی در تقویت و رشد موهای سر را ایفا می کند و کمبود آن می تواند موجب افزایش ریزش موها شود.
این ویتامین نیز در واقع نوعی آنتی کسیدان بسیار مفید برای بدن به ویژه پوست و مو است.
از منابع ویتامین ای می توان از به روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان، روغن خرما، آجیل، آوکادوو، اسفناج، برگ چغندر، کیوی و کلم بروکلی را نام برد.

ویتامین برای مو
حال به بررسی مواد مغذی آلی و تاثیر آنها بر رشد و نمو فولیکول های مو می پردازیم:

مواد معدنی و مغذی برای مو:

– آهن (Iron) :

وجود آهن نه تنها برای سلامت پوست و مو بلکه برای سلامتی سایر بخش ها و اعضای بدن مفید و ضروری است. کمبود آهن در بدن می تواند عوارض جدی از جمله ریزش و کم پشت شدن موها را در بر داشته باشد بنابراین به همه افراد به خصوص خانمها توصیه می کنیم که مصرف مواد غذایی و یا مکمل های حاوی آهن را جدی بگیرند. (درباره اهمیت مصرف آهن و نقش آن در رشد مو به تفصیل در مقاله تغذیه بعد از کاشت مو نوشته ایم که در صورت تمایل می توانید به آن مراجعه کنید)
از منابع آهن می توان به گوشت قرمز، عدس و تخم مرغ نام برد.

– پروتئین (protein) :

پروتئین ها برای پوست وموی بدن نقش حیاتی دارند. خوشبختانه از طریق بسیاری از منابع و مواد غذایی می توانید پروتئین را به بدن خود برسانید. هم از طریق گوشت و لبنیات و همچنین از طریق مواد گیاهی.
از مهمترین منابع پروتئین می توان به گوشت، سویا، تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد.

– روی (zinc) :

روی نقش مهمی در تقویت ریشه موها دارد به همین جهت مصرف مواد غذایی حاوی روی اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر غده های چربی ساز اطراف تار موها را نیز تقویت می کند.
از بهترین منابع روی می توان از اسفناج و گوشت قرمز را نام برد.

– مس (copper) :

پژوهش ها و مطالعات صورت گرفته در دهه های اخیر به خوبی نشان می دهد که مس در مواد غذایی می تواند کمک بزرگی به رنگ و لطافت مو کند. بنابراین اگر به زیبایی موهای خود اهمیت می دهید با مصرف مواد غذایی مانند قارچ می توانید به اهمیت خود برسید.
علاوه بر قارچ از مهمترین مواد حاوی روی می توان به گوشت و صدف خوراکی اشاره کرد.

نکته مهمی که در پایان می خواهیم متذکر شویم این است که اگر قصد کاهش وزن و در عین حال حفظ موهای سر خود را دارید، توصیه می کنیم حتما زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه از طریق ورزش و رژیم های غذایی مناسب این کار را انجام دهید تا تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو را به حداقل برسانید و ضمن کاهش وزن بتوانید موهای خود را حفظ و حتی تقویت کنید.