سرطان رحم چهارمین علت شایع مرگ در بین زنان سراسر جهان است. سرطانی که امروزه با کمک روش‌های مختلف قابل تشخیص و درمان خواهد بود. پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری برای تشخیص سرطان یا عوامل منجر به آن در خانم‌ها محسوب می‌شود. این آزمایش از طریق نمونه برداری و سلولی شناسی گردن رحم صورت می‌گیرد. انجام منظم این تست، بهترین روش برای تشخیص به موقع انواع بیماری‌ها در زنان است. در این مقاله می‌خواهیم با فواید و عوارض تست پاپ اسمیر بیشتر آشنا شویم.

تست پاپ اسمیر چیست + بهترین زمان انجام و جواب آزمایش Pap test

تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر یا پاپ تست شامل بررسی آزمایشگاهی و میکروسکوپی سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم است. اهمیت این آزمایش در تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است که فرصت های درمانی بیشتری را فراهم می کند.

همچنین با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر می توان تغییرات سلول های دهانه رحم را که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود در آینده تشخیص داد.

تشخیص زودهنگام این سلول های غیرطبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین گام در جلوگیری از پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است.

به طور کلی، دو آزمایش غربالگری می تواند به پیشگیری یا تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم کمک کند: آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV

نمونه‌گیری برای ازمایش پاپ اسمیر معمولاً همراه با معاینه لگن توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در زنان بالای 30 سال، ممکن است آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به همراه پاپ اسمیر تجویز شود.

اهمیت انجام تست پاپ اسمیر

تشخیص زودهنگام این سلول‌های غیرطبیعیباآزمایش پاپ اسمیراولین قدم شما در توقف پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است. از پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. آزمایش پاپ اسمیر معمولاً همراه با معاینه لگن انجام خواهد شد. در زنان بالاتر از ۳۰ سال ، آزمایش پاپ ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) که عفونت شایع جنسی است و می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، ترکیب شود.

در برخی موارد ، آزمایش HPVممکن است به جای تست پاپ اسمیر انجام شود. در طی روش معمول، سلول‌های دهانه رحم  به آرامی از بین می‌روند و رشد غیر طبیعی را بررسی می‌کنند. این روش در مطب پزشک انجام می‌شود. ممکن است کمی ناخوشایند باشد، اما معمولاً دردی طولانی مدت را ایجاد نمی‌کند. گاهی ممکن است دقیقا پس از انجام این تست و نمونه‌برداری توسط پزشک چند قطره خون دیده شود که جای نگرانی نیست و فقط بخاطر خراشیدگی موقت آن ناحیه است.گاهی ممکن است برای شما راحت نباشد یا به دلایلی نتوانید به موقع به پزشک برای انجام تست پاپ اسمیر مراجعه کنید. تیم مراقبت و درمان هومکا این مشکل را حل کرده است. شما می‌توانید از هومکا درخواست کنید تا تست پاپ اسمیر در منزل برای شما انجام دهند.

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر بدهند؟

به طور کلی توصیه می شود این آزمایش را از سن 21 سالگی شروع کنید. تمامی خانم های فعال جنسی بالای 21 سال باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

انجام آزمایش پاپ اسمیر در لیست آزمایش‌ قبل از بارداری نیز توصیه می‌شود. اگر از آخرین باری که تست پاپ اسمیر انجام‌شده، بیش از فاصله زمانی توصیه‌شده گذشته باشد یا وضعیت دهانه رحم نیاز به بررسی داشته باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های غربالگری پاپ اسمیر و HPV قبل از بارداری را پیشنهاد کند.

چند بار باید تست پاپ اسمیر را تکرار کرد؟

به‌طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند که تست پاپ اسمیر هر سه سال یکبار برای خانم‌ها ۲۱ تا ۶۵ سال باید تکرار شود.

در صورتی که این تست همراه با آزمایش HPV انجام گیرد، خانم‌های بالای ۳۰ سال می‌توانند هر ۵ سال یکبار این تست را انجام دهند.

اگر بیمار عوامل خطرسازی داشته باشد، پزشک بدون توجه به سن بیمار انجام مکرر پاپ اسمیر را توصیه خواهد کرد. این عوامل خطرساز به شرح زیر است:

  • سلول‌های پیش سرطانی تشخیص داده شده باشد.
  • در معرض دی اتیل استیل بسترول قبل از تولد باشید.
  • دچار عفونت HIV باشید.
  • دچار ضعف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئیدها هستید.
  • سابقه مصرف سیگار را دارید.

سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم

عوارض تست پاپ اسمیر

نکته‌ای که باید در مورد تست پاپ اسمیر بدانید این است که برخلاف تصور شایع بین مردم که پاپ اسمیر تستی دردناک و عذاب آور است، اصلا انجام آن آزار دهنده نیست. پاپ اسمیر کاملا ساده و بدون درد انجام می‌گیرد. سوزش و درد ناشی از انجام تست پاپ اسمیر کاملا عادی است و بخاطر انجام نمونه‌برداری است.

اگر پس از انجام تست پاپ اسمیر درد داشتید نگران نباشید این عارضه چند ساعت دیگر رفع خواهد شد. درصورتیکه دچار لکه بینی شدید هم دوباره می‌گوییم که طبیعی است و بزودی رفع خواهد شد.

خارج کردن رحم

نحوه آمادگی برای انجام تست پاپ اسمیر

جهت اطمینان از موثر بودن نتایج تست پاپ اسمیر قبل از آزمایشات به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر از رابطه جنسی، دوش گرفتن، داروهای واژینال، فوم‌ها، کرم‌ها یا ژل‌های اسپرم کش باید خودداری کنید؛ چراکه، ممکن است سلول‌های غیر طبیعی شسته و پنهان شوند.
  2. تا حد امکان توصیه می‌شود که طی قاعدگی این تست را انجام ندهید و پس از اتمام قاعدگی اقدام کنید.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

تست پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. می‌بایست به پشت روی تخت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. پاشنه‌های پا در قسمتی به نام رکاب قرار دارد. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی در واژن قرار می‌دهد.

اسپکولوم دیواره‌های واژن را از یکدیگر جدا می‌کند تا پزشک به راحتی بتواند دهانه رحم را مشاهده کند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث ایجاد احساس فشار در ناحیه لگن شود.

سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و دستگاه صاف‌کننده مسطح به نام اسپاتول نمونه‌هایی از سلول‌های دهانه رحم را خارج می‌کند.

نتایج تست پاپ اسمیر

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، سرطان دهانه رحم یک بیماری شایع در زنان است. خوشبختانه با کشف پاپ اسمیر به راحتی می‌توان عوامل بیماری‌زا و سرطان‌ها را در این ناحیه تشخیص داد. انجام منظم این تست به زنان کمک می‌کند تا پیش سرطان‌ها و HPV را به موقع تشخیص و درمان کنند. توصیه می‌شود تمام خانم‌هایی که بیشتر در معرض خطر این سرطان‌ها قرار دارند، سالیانه این تست را انجام دهند تا سلامت بدن خود را حفظ نمایند.