ترفند هایی برای داشتن خانه ای زیبا و همیشه تمیز

همیشه خانه ای تمیز و منظم داشته باشید

همه ما می دانیم که هر بار تمیز کردن خانه به معنی تمیز ماندن ابدیش نیست و باید دوباره فکری به حال خانه کرد. این مسئله را اضافه کنید به وقتی که مهمانی هایی که در خانه شما برگزار شده، حسابی فضای زندگی تان کثیف و بی نظم کرده است. این مطلب می خواهد 20 قسمت از خانه را که ممکن است گرد و خاک بگیرند و یا از چشمان ما دور بمانند به شما معرفی کند و بگوید که چگونه باید از پس تمیز کردن آن ها بربیایید. درست است که همه شما روزهای کاری شلوغی را می گذرانید اما با انجام این کارها به راحتی می توانید همیشه خانه ای تمیز و منظم داشته باشید و نیازی به خانه تکانی های حسابی که وقت زیادی از شما می گیرند نداشته باشید. در ادامه این مطلب می خوانیم.

تمیز کردن خانه

20 ریزه کاری برای تمیز ماندن خانه

1. روشنایی ها و چراغ ها. لوسترهایی که به سقف نصب شده اند، فن ها و هواکش ها، و چراغ های رومیزی به مرور زمان حسابی گرد و خاک می گیرند و میزان قابل توجهی کثیفی روی آن ها جمع می شود. وجود این گرد و خاک ها باعث کدر شدن سطح این وسایل شده و مانع عبور نور می شود. روشنایی ها و چراغ های خانه خود را با استفاده از پارچه های لطیف یا وسایل گردگیری حسابی برق بیاندازید. تمیزی این وسایل جلوه خاصی به خانه شما می دهد.

2. درها، دستگیره ها و دسته ها. شاید فقط تنها چند دقیقه دور خانه گشتن و تمیز کردن دستگیره ها و دسته ها با یک مواد شوینده از شما وقت بگیرد، اما تاثیر این کار در ظاهر خانه بسیار مشخص و مهم است و به آن جلوه ای تمیز و منظم می دهد. به در ورودی خانه خود توجه ویژه ای کنید. بهتر است هم رو و هم پشت آن را با استفاده از آب گرم کف دار و یک اسفنج یا دستمال نرم تمیز کرده و در نهایت با یک دستمال پاکیزه خشک کنید. هنگام تمیز کردن توجه به چارچوب و لولای در از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه بیشتر گرد و خاک و کثیفی ها در این منطقه جمع می شوند.

3. لکه ها و حفره های روی دیوار. با استفاده از یک دستمال پارچه ای نرم و کمی آب و صابون یا یک ماده شوینده دیگر لکه های روی دیوار را تمیز کنید. همچنین حفره های روی دیوار را پر کرده و در نهایت سطح روی آن ها را رنگ کنید. هنگام تمیز کردن لکه ها سعی کنید دستمال را طوری حرکت دهید که جای آن روی دیوار باقی نماند.

4. روی چارچوب پنجره ها. سطوح پایین پنجره ها معمولا جلوی چشم هستند و در طول فرایند خانه تکانی تمیز می شوند. اما آیا در مورد فضای بالای پنجره ها هم وضع به همین منوال است؟ ابتدا نردبان را جلوی پنجره گذاشته، در ارتفاع مناسب قرار گیرید، و با استفاده از آب صابونی و یک دستمال زیر سطح روی چارچوب پنجره ها و همینطور گچ بری های نزدیک به سقف را تمیز کنید.

5. قفسه های کتاب و کتابخانه ها. قفسه هایی که مملو از کتاب و اشیای تزئینی هستند به سرعت گرد و خاک می گیرند. سعی کنید هر قفسه را به طور جداگانه تمیز کنید. در این حالت وسایل هر قفسه را از درون آن خارج کنید و بعد هم داخل قفسه و هم وسایل داخل آن را تمیز کرده و در نهایت سر جای خود بگذارید. برای این که کتابخانه یا قفسه های کتاب شما بیش از حد کثیف نشوند، هر از چندگاهی روی آن ها را بدون آن که از قفسه ها خارج کنید دستمال بکشید.

تمیز کردن خانه

تمیز کردن خانه

6. فضای زیر قالیچه ها و فرش ها. مبلمان را به کناری بکشید، قالیچه یا فرش زیر آن ها را لوله کرده و در گوشه ای قرار دهید، و در نهایت سطح زیر قالیچه یا فرش را جاروبرقی بکشید. شاید در نگاه اول این کار پردردسر و زمان بر باشد، اما اگر بدانید که زیر فرش یا قالیچه چقدر گرد و خاک جمع می شود، این کار را خودتان هر از چند گاهی انجام می دهید.

7. قاب تابلوها و آینه ها. شیشه رویی تابلوها و همچنین آینه ها را تمیز کرده و گرد و خاک را از سطح قاب تابلوها بزدایید. برای تمیز کردن قاب ها هیچ گاه از اسپری استفاده نکنید، چراکه ممکن است مایع اسپری داخل تابلو نفوذ پیدا کند و باعث آسیب دیدن عکس یا نقاشی داخل آن شود. به جای اسپری از یک دستمال نم دار استفاده کنید.تا به حال از خودتان پرسیده اید چگونه از اشیای هنری نگهداری کنیم؟

8. مبلمان روکش دار. تمامی روکش ها مبل ها را از آن ها جدا کرده و همه جای آن ها را جاروبرقی بزنید. سعی کنید تمامی گوشه های مبل را تمیز کنید تا همه گرد و خاک ها از سطح آن جدا شوند. نشیمن کاناپه را اگر ممکن است پشت و رو کنید تا از هر دو قسمت به یک اندازه استفاده شود.

9. اجاق گاز و هود. اگر می خواهید از شر پاک کننده ها و مواد شوینده مخصوص اجاق گاز خلاص شوید، مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کرده و آن را روی سطح اجاق گاز بریزید و یک شب صبر کنید. روز بعد با مقداری آب گرم اجاق گاز را تمیز کنید. همچنین هود گرد و خاک و چربی زیادی به خود می گیرد. روی چهارپایه بروید تا بتوانید گرد و خاک و چربی ها را ببینید و بعد با استفاده از آب صابونی و یک دستمال تمیز تمام کثیفی ها را پاک کنید.

برنامه ریزی 12 ماهه برای تمیز نگه داشتن خانه

10. وسایل برقی کوچک. تمیز کردن وسایل برقی کوچک مانند مایکروفر، تُستر، مخلوط کن، و چای ساز زمان زیادی از شما نمی گیرد، اما وقتی تمامی این وسایل تمیز می شوند ظاهر آشپزخانه شما از این رو به آن رو می شود. تمیز کردن مایکروویو با لیمو یکی از راه حل هایی است که می توانید به کار بگیرید. ایده های نو برای نظم دهی به وسایل آشپزخانه را قبلا به شما گفته بودیم. پس با صرف زمانی اندک این وسایل را همیشه تمیز و پاکیزه نگاه دارید.

11. دوغاب و ملات بین کاشی ها و سرامیک ها. آیا دوغاب و ملات بین کاشی ها و سرامیک های خانه شما کثیف شده اند؟ با استفاده از سفیدکننده ها می توانید این حاشیه های بین کاشی و سرامیک ها را مانند روز اول شان بکنید. در این کار از یک مسواک استفاده کنید تا سطوح به راحتی تمیز شوند.

12. داخل کشوهای آشپزخانه. مهم نیست که چربی ها و گرد و خاک چگونه وارد کشوهای دراور آشپزخانه خانه شما می شوند، بلکه آن چه مهم است تمیز کردن و تمیز نگه داشتن آن هاست. تمام وسایل را از داخل کشوها خارج کنید، حسابی فضای داخلی آن ها را تمیز کرده، و در نهایت وسایل را سر جایشان بازگردانید.

13. ظروف نگهداری از غذاها. نگهداری از غذاها در داخل ظرف های مناسب باعث می شوند تا غذاها تازه بمانند و زود فاسد نشوند. اما این موضوع به این معنی نیست که خود ظرف ها به تمیز شدن نیاز ندارند. ابتدا تمامی محتویات ظروف را چک کنید و ببینید کدام مواد تاریخ مصرف شان گذشته است و سپس این مواد فاسد شده را از درون ظرف ها خارج کنید. سپس مواد غذایی که هنوز فاسد نشده اند را از درون ظروف خارج کرده، همه ظرف ها را با آب گرم و مایع ظرف شویی بشورید، آن ها را با یک دستمال نرم خشک کنید، و در نهایت مواد غذایی را سر جای خود بازگردانید.

14. زیر تخت خواب ها و پشت مبل ها. به جای این که خیلی ساده و بدون هیچ دردسری زیر تخت خواب ها و پشت مبلمان را سرسری جاروبرقی بکشید، این بار تمام تلاش خود را بکنید تا تمام گوشه ها و قسمت های پنهان تمیز شوند. این را بدانید که گرد و خاک دقیقا در جایی قرار دارند که از چشم ما پنهان است. این کار تاثیر بسیار خوبی روی آلرژی افراد دارد و آن ها مطمئنا بابت این کار از شما قدردانی خواهند کرد.

15. گرد و خاک موجود در رخشتوی خانه. نظرتان در مورد تمیز کردن رختشوی خانه چیست؟ تمیز کردن رختشوی خانه از فضاهای مهمی که به آنها کمتر توجه می کنیم! مطمئنا آن قدرها هم که شما فکر می کنید کار دشوار و زمان بری نیست. به هر حال، سطح روی ماشین لباسشویی و خشک کن و فضای پیرامونی آن ها یکی از پر گرد و خاک ترین فضاهای موجود در خانه هستند. تمام قسمت های رختشوی خانه را جارو برقی زنید و تمام سطوح را دستمال بکشید.

16. لوله ها و شلنگ ها. اگر شما نمی خواهید که شخصا وارد این کار شده و لوله ها و شلنگ های خشک کن و ماشین لباسشویی را تمیز کنید از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید. او این کار را به خوبی برای شما انجام می دهد. فرقی نمی کند از چه روشی برای انجام این کار استفاده می کنید، انجام این کار بسیار مهم و ضروری است، چراکه لوله ها و شلنگ های این دستگاه ها خطرزا هستند.

17. اسباب بازی کودکان. اسباب بازی بچه های کوچک، به ویژه کودکان نوپا که برای کشف دنیا حاضرند هر وسیله ای را داخل دهان شان بگذارند، در فصل بهار باید به طور مداوم تمیز شود، چراکه آلودگی آن ها ممکن است به کودک منتقل شده و باعث مریضی او شود. اسباب بازی هایی که از پلاستیک های سخت ساخته شده اند را درون یک سطل پر از آب صابونی گرم بریزید (کودکان خیلی دوست دارند در این کار با شما همکاری کنند) و اسباب بازی ها نرم تر را با ماشین لباسشویی تمیز کنید (البته ابتدا مطمئن شوید که آسیبی به ماشین لباسشویی نمی رسانند). حیوانات و اسباب بازی ها حجیم را با دست بشویید و در معرض هوا خشک کنید.

5 مرحله تا رسیدن به خانه ای تمیز و رویایی - آریاپاک

18. دیوارهای فضای دوش گرفتن و وان. درست است که تمیز کردن کف حمام و سرویس بهداشتی هنگام خانه تکانی در اولویت قرار دارد، اما دیوارهای این فضاها هم به همان اندازه کثیف می شوند و نیاز به تمیز شدن دارند. برای این که قدرت پاک کنندگی شوینده شما دوبرابر شود، ابتدا ماده شوینده را روی سطح دیوارها بریزید، ده دقیقه صبر کنید، و در نهایت با استفاده از دستمال مناسب دیوارها را تمیز کنید.

19. قفسه های داخل حمام. شامپو، لوسیون ها، و صابون ها ممکن است روی قفسه ها بریزند و باعث کثیف شدن سطح روی آن ها و زیر سینک ها شوند. برای این که حمام شما به طور کامل تمیز شود، ابتدا تمامی وسایل و شوینده ها را از حمام خارج کنید، سپس همه جا را تمیز کنید، و در نهایت آن ها را سر جای اول شان بگذارید.

20. تکنولوژی. صفحه کامپیوترها و تلویزیون های مسطح به سرعت کثیف می شود و یا روی آن ها گرد و خاک می نشیند. برای تمیز کردن این سطوح از مواد شوینده ای که مخصوص این کار تولید شده اند استفاده کنید و آن ها را با دستمال تمیز کنید. صفحه کلید هم خیلی زود کثیف می شود. برای تمیز کردن صفحه کلید ابتدا آن را پشت و رو کنید تا تمام آشغال ها از داخل آن خارج شده و سپس با جاروبرقی گرد و خاک را از آن جدا کنید.