بهترین نوشیدنی های فصل تابستان

بهترین نوشیدنی های تابستان
در روز های گرم تابستان به دلیل تعریق زیاد و افرایش گرمای بدن ممکن است دچار گرمازدگی ، کم آبی و آفتاب سوختگی شوید. نوشیدن مایعات  مناسب و بموقع ،  یکی از بهترین کارهاست. انتخاب یک نوشیدنی تابستانی میتواند هم شما را خنک کند و هم به شما انرژی دهد و اینکه از گرما زدگی شما را دور کند. ما در اینجا نوشیدنی های توصیه شده برای روزهای گرم تابستان را به شما معرفی میکنیم.

بهترین نوشیدنی های تابستانی

  • آب 

در فصل تابستان بدلیل تعریق زیاد، بدن به آب بیشتری نیاز دارد. فراموش نکنید که در روزهای گرم باید بین یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید و بدانید آب جایگزینی ندارد. این مایه حیات برای عملکرد ارگان های بدن لازم و ضروری است. چون علاوه بر اینکه باعث جریان خون می شود سلول های بدن را نیز احیا می کند.

 

بهترین نوشیدنی های تابستان

  • آب میوه های طبیعی

آب میوه های خانگی سرشار از ویتامین هستند. اگر از آب میوه های آماده استفاده می کنید می توانید کمی آب به آن اضافه کنید تا رقیق تر شوند و میزان قند آنها کاهش پیدا کند. با مصرف نوشیدنی های 100 درصد طبیعی می توانید تشنگی را رفع کرده و سلامتی تان را ارتقا دهید.

  • آب هندوانه:

هندوانه به واسطه طبیعت خنک و همین طور آب فراوانی که دارد یکی از بهترین گزینه ها برای نوشیدن در روزهای گرم تابستان است.

طرز تهیه آب هندوانه خانگی مجلسی و خوشمزه در منزل

 

  • آب طالبی :

طالبی هم یکی از محبوبترین میوه های آبدار تابستان است که خواص فراوانی هم دارد. در روزهای گرم تابستان حتما از این نوشیدنی دلچسب استفاده کنید.

آشنایی با خواص آب طالبی

  • آب نارگیل

آب نارگیل حاوی خواص فوق العاده ای است. لازم است که برنامه ریزی غذایی درستی داشته باشید و این قبیل نوشیدنی ها را نیز مصرف کنید. این نوشیدنی خنک و کم شیرین یکی از جایگزین های مناسب برای آب است که علاوه بر لذت بردن از طعم آن می توانید آب بدن تان را نیز به خوبی تامین کنید.

 

  • شیر یا شیر کاکائو

نوشیدنی تابستانی

شیر و شیرکاکائو خنک در فصل گرما و به خصوص بعد از فعالیت های بدنی زیاد توصیه می شود. با مصرف این نوشیدنی مفید بدن علاوه بر دریافت میزان قابل توجهی آب از پروتئین و کلسیم نیز بهره مند می شود. با این حال حواستان باشد که شیر کاکائو را زیاد شیرین نکنید و در مصرف آن دچار افراط نشوید.

 

 

  • اسموتی ها

اسموتی یک نوشیدنی غلیظ است که نمیتوان گفت مایع خالص است، و نه می توان گفت جامد خالص است. اسموتی نوشیدنی است که از مخلوط کردن بدست می آید. این نوشیدنی خوشمزه ترکیبی از اجزای میوه هاست. در واقع شما در اسموتی تنها آب میوه ها را نمی خورید بلکه بافت و گوشت میوه را هم میخورید و از انواع ویتامین های میوه ها بهره مند می شوید. در حالی که وقتی آبمیوه می نوشید ممکن است برخی از ویتامین هایی که به بافت و گوشت میوه چسبیده است به بدن شما نرسد.

بهترین نوشیدنی های تابستان

  • لیموناد

به طور کلی، لیموناد نوعی نوشیدنی با لیمو یا حداقل با طعم لیمو است. تمام نوشیدنی‌هایی که از لیمو درست می‌شوند را لیموناد می‌گویند اما شما می‌توانید شکر، عسل یا هر چیز شیرین کننده‌ای را به آن اضافه کنید زیرا طعم لیمو واقعا ترش است.

بهترین نوشیدنی های تابستان

  • چای لیمو

در تمام مهمانی ها برای پذیرایی از چای استفاده میشود، اما در گرمای تابستان شاید چندان لذت بخش نباشد. اگر می خواهید از چای تابستانی استفاده کنید درون آن چند قطره لیمو ترش بچکانید و تکه ها لیمو را به همراه یخ داخل آن بیاندازید.

بهترین نوشیدنی های تابستان

 

  • نوشیدنی های سنتی

یکی از راه‌های افزایش مقاومت و توانایی بدن در برابر گرمای تابستان، گنجاندن عرقیات گیاهی با طبع سرد و‌ تر در برنامه غذایی روزانه است:

 

  • شربت خاکشیر

 

نوشابه ها به طور موقت عطش شما را برطرف و در عین حال کالری و قند زیادی به بدنتان تحمیل می کنند. اما در عوض نوشیدنی سالمی مانند خاکشیر آب بدن تان را به طور طبیعی تامین و عطش تان را رفع می کند. باید بدانید که خاکشیر دوستدار دستگاه گوارش و سرشار از ویتامین C می باشد.

  • شربت تخم شربتی

 

یکی از نوشیدنی های مورد علاقه ایرانی ها که برای رفع تشنگی فوق العاده است، تخم شربتی می باشد. شاید باورتان نشود که این دانه های ریز 5 تا 6 برابر کلسیم بیشتری از شیر دارند. برای همین توصیه می کنیم به جای مصرف نوشیدنی های گازدار از این نوشیدنی سالم استفاده کنید.

  • شربت سکنجبین

 

از نوشیدنی‌ های دیگری که اغلب قدیمی ‌ها از آن استفاده می ‌کنند شربت سکنجبین است. این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است.هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشند تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌ کاهد.

  • شربت کاسنی

عرق کاسنی از جمله داروهای گیاهی محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش میزان تحمل بدن در برابر گرما، نوشیدن روزی 2 فنجان از این عرق گیاهی در فصل‌های گرم سال به پاک‌سازی اخلاط نامناسب از بدن به ویژه کبد کمک کرده و میزان تعریق بدن را نیز افزایش می‌دهد.

  • شربت بیدمشک

گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود. این عرق تقویت‌کننده قلب و معده، خون‌ساز و ضد سردرد است.

  • شربت بهارنارنج

شربت بهارنارنج برای افرادی که مشاغل پراسترس دارند و گرمای تابستان آن‌ها را عصبی می‌کند، بسیار مناسب است. بهارنارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد.

 

  • دمنوش های گیاهی

با کمک گرفتن از برخی دمنوش های متناسب با این فصل قادر خواهید بود به راحتی ایمنی بدنتان را افزایش دهید و بدنتان را در مقابل امراض و بیماری های تابستانی مقاوم سازید

 

  • دمنوش نعنا و نعنا فلفلی

نعنا یکی از اولین گزینه ها برای دمنوش تابستانی است .این دمنوش به عنوان درمان خانگی مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، حالت تهوع و نفخ در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، نعناع ویژگی های آرامبخشی، خنک کننده و نشاط آور هم دارد. این گیاه می تواند از طریق تحریک تعریق بدن، باعث خنک شدن شود.

 

  • دمنوش بابونه

 

بابونه یکی دیگر از گیاهان محبوب تابستانی است ، دمنوش بابونه یک نوشیدنی ملایم است که در یک شب گرم تابستان، خستگی را از تن شما به در می کند.دمنوش بابونه آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است و با کاهش استرس و تنش برای یک خواب آرام توصیه می شود. چاشنی ها و آبلیمویی که به این دمنوش اضافه می کنید، آن را به یک نوشیدنی دلپذیر تابستانی تبدیل می کنند.

 

  • چای ترش

یکی از انتخابات هوشمندانه برای فصل گرما چای ترش می باشد . این چای بی نظیر انواع بیماری های کبدی را برطرف کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. در ضمن، سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش تدریجی وزن می شود.این چای با بالا بردن تعریق دمای بدن را کاهش می دهد که موجب خنک شدن می شود. چای ترش سرشار از ویتامین c، انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشد و در درمان اضطراب موثر است. چای ترش برخلاف چای سیاه سرشار از آهن بوده  و برای افرادی که به کم خونی مبتلا هستند توصیه می شود .