کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام برای بسیاری افراد حتی به رغم دانستن توصیه های ضروری و اصول مهم رژیم های لاغری مشکل به نظر می رسد. شاید عدم آشنایی با اهداف منطقی کاهش وزن مهم ترین مانع در این مسیر باشد که افراد را دچار سردرگمی می کند. به رغم اینکه معمولا رعایت رژیم تحت نظر پزشک متخصص کاملا اصولی است اما گاه اشتباهی در این مسیر مانع از تحقق اهداف مورد انتظار می شود:

اشتباه اول: تمرکز بر آنچه نمی توانید بخورید.

حتما برای شما هم پیش آمده که در دوران رژیم لاغری، بارها با خود تکرار کرده اید که ” نباید نان، شکلات، کره، دسر و … بخورم!” از این پس برای اینکه رژیم لاغری زجرآور نباشد و زودتر به هدف خود برسید، به خوراکی هایی که اجازه دارید بخورید فکر کنید و از انواع خوراکی های مغذی و مفید در برنامه روزمره لذت ببرید.

اشتباه دوم: تفکر همه یا هیچ!

در هیچ یک از رژیم های اصولی و منطقی توصیه به حذف مطلق مواد غذایی مورد علاقه نیست. این اشتباه رایج اکثر افراد چاق است که تصور می کنند با کنارگذاشتن یکباره برخی از خوراکی ها می توانند به سرعت وزن کم کنند و در واقع خود را بسیار محدود می کنند. در حالی که این رویه در طولانی مدت مشکل ساز بوده و بهترین توصیه این است که مواد غذایی مختلف به سالم ترین روش مطابق با برنامه غذایی میل گردد. به عبارتی هرگز نباید غذاخوردن بدون لذت باشد!
چه اشتباهی می کنیم که با رژیم غذاییلاغر نمی شویم؟

اشتباه سوم: عدم رعایت برنامه مشخص

افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید با رعایت برنامه ای منطقی و درست، به تدریج اصول رژیم را در زندگی خود بگنجانند. رژیم را باید با هدف مشخص و قابل دسترس طی یک هفته آغاز کرد و پس از موفقیت در این زمان، کم کم ادامه داد.

اشتباه چهارم: حذف گروه های غذایی

بعضی افراد هنگام رژیم های لاغری تصمیم به حذف برخی گروه های غذایی مانند منابع نشاسته ای، گوشت و… دارند. اما این رژیم ها اساسا متعادل نیستند و زمینه ساز کمبود ریزمغذی های ضروری خواهند بود.

اشتباه پنجم: جایگزینی غذا با مایعات

آب سبزیجات و اسموتی های میوه طی دوران رژیم طرفداران زیادی دارد و برخی افراد آنها را به جای غذای اصلی میل می کنند. اما متاسفانه این نوشیدنی ها معمولا چندان مغذی نیستند زیرا فاقد نقدار کافی فیبر و پروتئین های مورد نیاز بدن بوده و حاوی شکر بیشتر از میوه طبیعی هستند که در صورت آبمیوه های صنعتی باید به انواع افزودنی ها نیز اشاره کرد.

اشتباه ششم: دریافت کالری بسیار بسیار کم

معمولا بر این باوریم که کالری ها عامل افزایش وزن هستند. از همین رو اولین راهکار برای کاهش وزن، حذف کالری ها از برنامه غذایی است در حالی که بدن را از بسیاری ریزمغذی های ضروری برای بدن و حتی مؤثر در حفظ تناسب اندام محروم می کنیم.
برای رعایت رزیم غذایی از مواد پر کالری دوری کنیم

اشتباه هفتم: بی توجهی به اهمیت چربی ها

بیشتر افراد چربی ها را متهم ردیف اول چاقی می دانند؛ پس طبیعتا نخستین راهکار کاهش وزن نیز حذف این مواد غذایی خواهد بود! این در حالی است که بدن به مقدار کافی چربی های سالم نیاز داشته و مصرف این مقدار به احساس سیری کمک می کند. منابع روغن های سالم مانند انواع مغزها، سویا، ماهی های چرب، لبنیات، آووکادو و روغن های گیاهی باید در هر وعده غذایی گنجانده شود.

اشتباه هشتم: عدم نوشیدن کافی آب

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب یا خوردن سالاد یا سوپ سبزیجات پیش از غذا می تواند در کاهش تمایل به صرف غذا مؤثر باشد. علاوه بر این، تامین رطوبت مورد نیاز بدن به پیشگیری از سردرد که عامل استرس زا ترغیب کننده به خوردن غذاست، کمک می کند.
تنوع مواد غذایی به سلامت رژیم غذایی کمک می کند

اشتباه نهم: بی توجهی به اصول رژیم طی تعطیلات

غالبا افراد در روزهای تعطیلات آخر هفته، همزمان با خداحافظی مسئولیت های شغلی از اصول غذایی هم کناره می گیرند! گرچه استراحت و تفریح دراین ایام حتما توصیه می شود اما هرگز نباید تلاش های یک هفته برای رعایت تغذیه صحیح را در تعطیلات آخر هفته از بین ببرید. حتی در این مدت نیز نسبت به تغذیه خود دقیق باشید و با گنجاندن مواد غذایی مفید و سالم، از گردش ومهمانی نیز لذت ببرید.

اشتباه دهم: تاکید بر مصرف قرص های لاغری

صنعت کاهش وزن بسیار موفق بوده زیرا ما از رسیدن به تناسب اندام با رژیم های اصولی ناامید هستیم! از همین رو استفاده از انواع داروهای کاهش وزن را بهترین و سریع ترین روش می دانیم. در حالی که تنها شیوه مؤثر برای کاهش وزن و وزن ایده آل در طولانی مدت، توجه به اصول تغذیه و سلامت خواهد بود. همه ما برای زندگی شاد و موفقیت در موقعیت های مختلف به منابع غذایی نیاز داریم؛ فقط کافی است برنامه ای درست و صحیح در پیش بگیریم.